Bisiklet ve Pandemi
Konya’da neredeyse her evde bir bisiklet vardır. Çift kadro, kontra pedal, (kontapedal) balon teker bizim lügatimize çok erken giren kelimelerdir. Adı ister bisiklet, ister velespit olsun bu şehrin bisikletle olan ilişkisi coğrafi alan şansından da kaynaklı uzun seneler öncesine dayanır. Plakalı bisikletleri gördüm desem belki bir nesil bunu anlamayabilir.
Ancak ne hikmetse Konya ve bisiklet bir türlü aynı kareye giremedi. Aslında Konya denince akla Velespit geliyor ama bunun algısı oluşturulamadı. Bir iletişimci olarak bunun birkaç farklı nedenini sayabilirim. Konya’nın bisikleti gündem edecek lüksü olmadı çünkü sürekli farklı gündemlerle mücadele etti. Bu başlık farklı bir yazı konusu olabilir.
Büyükşehir Belediye Başkanımız Uğur İbrahim Altay ile 10 yıldan fazla süredir çalışıyorum. Ses tonundan veya meseleye bakış açısından, soru soruş biçiminden bir sonraki hamlesini veya o konuya bakış açısını tahmin edebilirim. “Türkiye’nin açık ara bisiklet yolu birincisiyiz, Avrupa’nın en iyileri arasındayız, bisiklet kullanımını özendirmeliyiz” cümlesini sert tonlamada duyunca bu konu öncelik dedim ve öyle de oldu.
Konya Büyükşehir Belediyesi son bir yıldır üzerinde titizlikle çalıştığı Bisiklet Master Planında sona yaklaştı. 2019 yılında Resmi Gazete’de yayınlanan Bisiklet Yolları Genişliği Yönetmeliği’ne de uygun hazırlanan planın fotoğraflarını gördüm. Bisikletin en fazla kullanıldığı caddeler ölçümlenmiş, bisikletlerin karıştığı trafik kazaları incelenmiş ve önlemler alınmış. Caddelerde bölünmüş bisiklet yolları ve bisiklet şeritleri yapılacak. Kesintisiz olarak bisikletle seyahat edebileceksiniz. Bisiklet sürücüsü öncelik haline gelecek, bisiklet yoluna araç park eden sürücüler için de cezai işlemler konusunda daha hassas davranılacak. 2020 yılında hazırlıklar tamamlanıp 2021 yılında Konya tam anlamıyla Bisiklet Şehri olma yolunda büyük ve güçlü bir adım atacak.
Şimdi bu bisiklet nereden çıktı demeyin. Malumunuz dünya bir imtihandan geçiyor bilim adamları sosyal mesafeden bahsediyor. Sosyal Mesafeyi en iyi koruyabileceğimiz ulaşım aracı Bisiklet. Hem temiz hava hem rüzgârın verdiği mutluluk hem de spor. Bunlar bir ataya geldiğinde bisiklet “yeni normal” sürecin vazgeçilmezi olacak.
Konya’da geçen yıla oranla araç sayısı 12 bin arttı. Konya’da 725 bin 885 araç var. Bu rakam sürekli olarak da artmaya devam ediyor. Nüfus artış hızımızı da dikkate aldığımızda sonuçta Büyükşehir olmanın verdiği bir şehir içi yoğunluğa şahit oluyoruz. Bisiklet kullanımı ile bu yoğunluğun da azalacağını düşünüyorum.
Konya genelinde 550 kilometre bisiklet yolu var. Bu rakam ile Konya Türkiye’de açık ara birinci. Antalya 20, Eskişehir 65, Gaziantep 54, İstanbul 160, İzmir 60, Mersin 7 kilometre bisiklet yoluna sahip. Ankara, 3.5 kilometrelik alanda çalışma yapacağını duyurdu ve 53 kilometre hedef koydu.
Konya paylaşımlı bisiklet kullanan şehirlerden biri. Bu yazıyı kaleme aldığımda bazı noktalarda kiralanabilir bisikletler çalışmaya başladı haberini de aldım. Paylaşımlı bisikletlerin al-koy noktaları çoğaldı ve bunun da bisiklet kullanımına olumlu yansıması bekleniyor.
Bisiklet kullanımının artırılması ve teşvik edilmesi ile ilgili güzel projeler var bunları da vakti geldikçe paylaşmaya çalışayım. Örneğin. Metro ve Konya Banliyö projelerinde de bisiklet bağlantıları düşünülüyor. Başkan Uğur İbrahim Altay’ın önümüzdeki senelerde bisiklet konusunda Konya’ya farklı noktalara getireceğini yine tonlamasından anlayabiliyorum.
Özellikle çocukların erken yaşta bisiklet kullanmaları, trafik kurallarına uymaları, okullarına bisikletle gidip gelmeleri, bisikletin spor ve ulaşım aracı olarak benimsenmesi, işyeri servisleri yerine bisiklet kullanımının özendirilmesi ve desteklenmesi gibi konular yakın dönemde kamuoyu gündeminde olacaktır.
Konyamızın bu alanda hak ettiği yere gelmesine en büyük katkıyı şüphesiz araç sürücüleri yapmalıdır. Otomobil, Otobüs ve Minibüs sürücüleri bisiklet sürücülerine saygı göstermeli ve trafik önceliğinin yayalarla birlikte bisikletlerde olduğunu düşünmelidir. Sadece bisiklet yoluna araç park etme huyumuzdan vazgeçersek meselenin büyük bir bölümünü çözmüş oluruz.
Bunun bir adım ötesi, Bisiklet Turizmi. İçinde sporu, sağlığı, adrenalini, keşfetme duygusunu barındıran Bisiklet yakın dönemde önemli bir Turizm aracı olacak. Konya olarak bu pastadan da önemli bir payı alacağımızı düşünüyorum. Kim söyledi derseniz, tonlamadan anladım.
Sağlıkla kalın.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.