TÜRK HAVA KAPLANI VECİHİ HÜRKUŞ
Türk havacılık tarihinin unutulmaz isimlerinden Vecihi Hürkuş, 6 Ocak 1896’da dünyaya geldi. Babası gümrük müfettişi Faham Bey, annesi Zeliha Hiyir Hanım’dı. Tophane Sanat Okulundaki eğitiminin ardından Balkan Savaşı’na gönüllü olarak katıldı. I. Dünya Savaşı’na da katılan Hürkuş, uçakların teknik bakımıyla görevlendirildi.
Savaş sırasında Bağdat Cephesi’nde görev yaptı. Ardından Yeşilköy Tayyare Mektebi’ne yazılarak pilot oldu.
Eğitimini tamamladıktan sonra bu kez Kafkas Cephesi’ne gönderildi. Bu savaşta bir Rus uçağını düşürdü. Böylece tarihe “Düşman uçağını düşüren ilk Türk pilot” olarak geçti. Bir uçuşu sırasında yaralanarak yere indiği sırada Ruslar tarafından esir alındı. Ancak tutsak olduğu adadan yüzerek Bakü’ye kaçmayı başardı.
Vecihi Hürkuş gönüllü olarak Kurtuluş Savaşı’na katıldı. Savaş sırasında bu kez bir Yunan uçağını düşürdü. Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kendisine İstiklal Madalyası ve 3 ayrı takdirname verildi. Savaştan sonra uçak yapmaya karar vererek kolları sıvadı. Bunun için 1923’te Yunanlılardan ganimet olarak ele geçirilen motorları kullandı.
İlk Türk yapımı uçak olan “Vecihi K-VI” 28 Ocak 1925 günü gökyüzüne havalandı. Ne var ki uçuş için izin almadığı gerekçesiyle cezalandırıldı. Bu olay sonrası askeri havacılıktan ayrıldı ve sivil havacılığa yöneldi. 1930’da Kadıköy’de kiraladığı keresteci dükkanında, üç ay içinde ikinci uçağını inşa etti. Bu ilk Türk sivil uçağının adı ise Vecihi K-14’tü.
Vecihi Hürkuş, aynı zamanda yeni pilotlar yetiştirmeyi kendine amaç edindi. Bu amacını 1932’de Sivil Tayyare Mektebi’ni kurarak gerçekleştirdi. Türkiye’nin ilk kadın pilotu Bedriye Gökmen dahil 12 pilot bu okulda yetişti. Ancak maddi zorluklar nedeniyle bu okulu kapatmak zorunda kaldı. Vecihi Hürkuş, 1936 yılında Atatürk’ün isteğiyle Türk Hava Kurumunda eğitim vermeye başladı.
Uçağın ilk uçuşunu 28 Ocak 1925'de gerçekleştirdi. Mustafa Kemal Atatürk'ün yönlendirmesiyle kurulan Türk Tayyare Cemiyeti'ne (TTC) katılan Hürkuş, 1931 senesinde, kurum adına ilk Türkiye turunu düzenledi. Bunu aynı senenin sonlarında yapılan ve Ankara, Konya, İzmit, İstanbul gibi birçok şehri kapsayan ikinci uçak turu izledi.
21 Nisan 1932'de, Sivil Tayyare Mektebi'ni kurdu. 1933 senesinde Nuri Demirağ tarafından finanse edilen Vecihi K-XVI isimli uçağı tasarladı. 1937 senesinde Türk Hava Kurumu, Hürkuş'u mühendislik eğitimi alması için, Almanya'daki mühendislik okula gönderdi. 1939 senesinde mezun olarak ülkesine dönen Hürkuş'a iki senede mühendis olunmasının imkansızlığı gerekçesiyle uçak mühendisi ruhsatı verilmedi. Hürkuş, ilklerle dolu yaşamına 1954 yılında bir ilki daha ekledi. İlk sivil havayolu şirketi Hürkuş Havayolları’nı kurdu. Bürokratik engeller nedeniyle şirketin ömrü uzun olmadı. Yaşamını havacılığa adayan Vecihi Hürkuş, 16 Temmuz 1969’da hayata gözlerini yumdu
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.