KALİTE
Kalite “Bir ürünün kullanım uygunluğunu belirleyen, tüketici gereksinimlerini mümkün olan en ekonomik düzeyde karşılamayı amaçlayan özelliklerinin tümüdür.’’şeklinde tanımlanabilir.
ISO’ya göre kalite, bir mal veya hizmetin ondan beklenen belirli ihtiyaçları karşılama niteliklerini saptamak üzere tüm karakteristiklerini ve işleyiş (performans) özelliklerini kapsayan terimdir.
Gıda kalitesi: Bir gıdayı diğerlerinden ayıran, gıdanın tüketiciler tarafından tercih edilmesinde rol oynayan ve her biri ayrı ayrı ölçülüp kontrol edilebilen özelliklerin bileşimidir.
Gıda kalitesine etki eden faktörler;
- Ham madde kalitesi,
- Üretimde kullanılan yarı mamul, yardımcı madde (ingredient) ve katkı maddesi (aditif) kalitesi,
- Personel kalitesi,
- Kullanılan ambalaj maddeleri,
- Üretimde kullanılan alet ve ekipmanlar, uygulanan teknoloji ve yöntem,
- Depolama, saklama, pazarlama koşullarıdır.
Gıdaların nicelik ve niteliklerinin tüketici istekleri doğrultusunda saptanması, yasa, gıda kodeksi ve sözleşmelerde belirtilen tolerans değerlerine uygun olup olmadığının belirlenmesi ve işletmenin verimli ve ekonomik üretim yapabilmesi için yapılan çalışmaların tümüne gıda kalite kontrol denir.
Kısaca gıda kalite kontrolü, ülkede nitelikli gıda üretilmesini ve tüketilmesini sağlayan, gıda kalitesinin tanımlamasını, oluşturulmasını ve geliştirmesini amaçlayan sistemdir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.