Yılmaz TAŞÇI

Yılmaz TAŞÇI

Kare biçiminde bir şekil...

Kare biçiminde bir şekil...

Türkiye Yüzyılı Eğitim Modeli için hazırlanan ders kitaplarında yer alan 5E Eğitim Modeli, aktif öğrenme ve öğrenci merkezli eğitim yaklaşımlarını destekleyen bir öğretim modelidir.

"5E" kısaltması, modelin beş temel aşamasını temsil etmektedir:

1.Engage (İlgi Uyandırma): Öğrencilerin mevcut bilgi ve deneyimlerini kullanarak konuya ilgilerini çekmek ve dikkatlerini toplamak.

2.Explore (Keşfetme): Öğrencilerin konuyu aktif bir şekilde araştırmalarını ve deneyimlemelerini sağlamak.

3.Explain (Açıklama): Öğrencilerin keşfettikleri bilgileri anlamalarına yardımcı olmak için öğretmenin açıklamalarda bulunması.

4.Elaborate (Açıklayıcı Derinleştirme): Öğrencilerin öğrendikleri bilgileri daha geniş bağlamlarda kullanarak derinleştirmeleri.

5.Evaluate (Değerlendirme): Öğrencilerin öğrenme sürecini ve sonuçlarını değerlendirerek anlamalarını test etmek.

5E öğrenme modeline uygun olarak hazırlanan etkinlikler öğrencileri pasif dinleyici durumundan çıkarak derse aktif olarak katılmalarına, araştırma yapmalarına, fikirlerini açık bir şekilde ifade etmelerine imkân sağladığı biliniyor.

Ülkemizin eğitim sisteminde köklü değişiklikler ve yenilikler getirmeyi amaçlayan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında hazırlanan ders kitaplarındaki 5E Eğitim Modeli'nin prensiplerinin etkili öğretim stratejileri arasında olacağı görülmektedir.

Bakanlık tarafından yapılan basın açıklamalarında yeni müfredata uygun hazırlanan ders kitaplarında 5E öğrenme modeline (giriş-katılım, keşif, açıklama, genişletme-derinleştirme ve değerlendirme) yer verildiği söylenmiştir.

Bu yazımızda Hz. Muhammed'in (a.s) “…dört köşeli bir şekil çizdi.” hadisini farkındalık oluşturmak adına 5E modeliyle ele almaya çalışacağız.

Onun eğitimde kullandığı yöntemler, özellikle yaptığı sohbetler, verdiği öğütler, yaşantısı günümüz eğitim sistemlerinde de kullanılabilecek pratik uygulamalar sunmakta ve canlılığını korumaktadır.

İmam Buhârî; Sadaka b. Fazl → Yahya b. Saîd → Süfyan es-Sevrî → Babası (Saîd b. Mesrûk)8 → Münzir → Rebî’ b. Huseym tarikiyle Abdullah b. Mesud’un (r.a.) şöyle dediğini rivayet etmiştir:

“Resulullah (s.a.v.) dört köşeli bir şekil çizdi.

(Ve bu) şeklin ortasına (da) dışarı taşan/çıkan bir çizgi çizdi.

(Sonra da şeklin) kenarından ortadaki çizgiye doğru küçük çizgiler çizdi ve şöyle buyurdu:

İşte şu insan, şu da onu kuşatan -ya da kuşatmış olan- ecelidir.

Dört köşeli şekilden (kareden) dışarı çıkan (çizgi de) onun emelidir.

Şu küçük çizgiler de (onun başına gelebilecek olan) sıkıntılardır. (İnsan bu sıkıntılardan) birinden kurtulsa başına diğeri gelir. Ötekisi onu ıskalarsa beriki ona diş geçirir.”