Hasan DURUCAN

Hasan DURUCAN

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Yardımcı pilotun olmadığı; hostes, kabin ve kule görevlisinden muaf bir uçuşa adım atar mıydınız? Birçoğunuzun atmam dediğini duyar gibiyim. O halde bir daha düşünün derim. Limitlerini doğanın koyduğu, kurallarını fiziğin belirlediği ve bu kuralların da çiğnenmediği hallerde keyifli olduğu kadar oldukça güvenli uçuşlar gerçekleştirebilirisiniz.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Hiç yamaç paraşütü ile uçma imkanınız oldu mu? Uçtuysanız sözüm yok ama uçmadıysanız anlatılmaz yaşanır bir duygu diye ekleyeyim ki anlatılması güç olduğunu bilesiniz. Ben mi? Gelin size şöyle kabaca özetleyeyim. Bundan 11 yıl önce boynuna fotoğraf makinesini yeni takmış amatör fotoğrafçı olarak havadan görüntü almak umuduyla bilekleri sıvayıp paraşüt eğitimi almış amatör bir pilotum. Pilotum dediğime bakmayın, bu işi yapanlara çok ayıp olur. Lakin dört yıl ciddi emek verdiğim, bazı sebeplerden ötürü küçük uçuşların ötesinde ilerleme sağlayamadığım doğrudur.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

THK’nın Konya’da 2009 yılında resmi olarak açtığı ilk grupta yamaç paraşütü eğitimi alarak kursu tamamladım. Sonrasında Takkeli Dağ, Çumra’nın Seçme Köyü’nde ve Apa Barajı civarında ki bazı tepelerde uçuş imkanı buldum. Ekipte istekli ve kendini daha fazla geliştiren kursiyer arkadaşlar ise kısa bir süre sonra Fethiye Ölüdeniz üzerinde kendini uçarken buldu. Meraklıları için cevaplamak adına şu soruyu soruyorum. Peki herkes yamaç paraşütü ile uçabilir mi? Hamile, Astım, Sara, Kalp Rahatsızlığı gibi sağlık sorunları haricindeki kişiler ile obez olmayanlar uçabilir. 16 yaşından küçükler için ise aileden alınacak izine ihtiyaç vardır. Peki tehlikeli değil mi? İnsanoğlunun tabiatına aykırı olduğundan mıdır yoksa insanların yeteri kadar bu konu hakkında bilgisinin olmamasından kaynaklı mıdır bilinmez ama maalesef herkes uçmayı ölümle eşdeğer görmektedir. Kulakları çınlasın bu işi bize öğreten hocam Muhammet Göktaş yamaç paraşütü yaparken kurallara uyar, kaliteli malzeme kullanır ve uygun hava koşullarında uçarsanız tehlikeyi en aza indirirsiniz ve gayet güvenli bir uçuş gerçekleştirebilirsiniz diye sürekli her eğitimde tekrar ederdi. Bu şartlara uyan kişinin halı sahada sakatlanma olasılığından daha az riski var diye de eklerdi. Günlük yaşamda bile o kadar tehlike bizi beklemektedir ki saymakla bitmez. Uykusuz, dikkatsiz, dalgın ya da sarhoş bir sürücünün kazaya sebebiyet vererek masum kişi yada kişilerin hakkına girerek yaraladığına hatta canına kastettiğini maalesef hepimiz her gün görüyor, okuyor ya da duyuyoruz. Bu vesileyle yamaç paraşütünü diğer doğa sporlarından ayıran unsurun havacılık sporu olmasıdır. Havacılık kuralları çok kesin ve katıdır. Her uçak pilotu kalkıştan önce çok disiplinli bir şekilde nasıl her şeyi tek tek üşenmeden kontrol ediyorsa, yamaç paraşütünde de atlanmaması gereken böyle bir check-list yani kontrol listesi vardır. Kişi kalkış öncesi bunlardan herhangi birisini atlarsa, deneyimli olup olmamasına bakmaksızın kendini riske atmış olur. Limitlerinizi geçen koşullar söz konusuyken uçuşa hazırlık yapmak ya da uçmak kaza yapmanız için ciddi bir sorun oluşturur.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Biraz daha etraflandırmak gerekirse; yamaç paraşütü ile küçük tepelerden kalkılıp, yüzlerce metre irtifa alınabilir ve saatlerce havada kalıp istenilen hedefe kilometrelerce uçarak varılabilir. Bu pilotlarında tecrübesine bağlı olarak görecelik göstermektedir. Yamaç paraşütü diğer hava araçlarıyla kıyaslandığında kısa bir süreç içerisinde öğrenilmesi en rahat hava spor aracıdır diyebiliriz. Eğitimlerde önce teorik dersler verilir sonra verilen bu teorik dersler uygulama haline getirilerek öğrencilere aktarılır. Verilen bu teorik eğitimlerde malzeme bilgisi, aerodinamik, uçuş tekniği, hava trafik kuralları ve meteoroloji anlatılan en temel konulardır.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Teorik eğitim sonrası öğrenciler uygulama yani yer eğitimine geçerler. Yer eğitiminde pilot adayları uçmadan yerde çalışma yaparlar. En temel amacı, pilotun paraşütle olan reflekslerinin gelişmesini sağlamak ve temel paraşüt hareketlerini öğrenerek denge koordinasyonunu sağlamaktır. Yer eğitim çalışmalarını tamamlayan pilot adayı kalkış, iniş, dönüşler havada kalma gibi hareketlerin öğretilmesi ve geliştirilmesi amacıyla 40-50 metre yükseklikteki ufak tepelerden adayın kabiliyetine göre beş on kez başlangıç uçuşu gerçekleştirilir. Bu uçuşlar birkaç dakikalık çok kısa süreli olmakla beraber öğrencinin varsa yükseklik korkusunu yenmesi ve öğrendiklerini uygulamaya geçirmesi adına tecrübesinin artması hedeflenerek yüksek irtifa uçuşuna hazır hale getirilir.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Yamaç paraşütü başlangıç eğitim süreci öğrencinin kabiliyeti saha ve hava şartlarına göre tüm koşullar uygunsa iki hafta kadar sürer. Tabi bu süreç istediğiniz zaman aralığı kadar da uzatılabilir. Birçok kulüp, dernek, kurslar bu sporun eğitimini vermektedir. Türkiye’de bu sporun eğitimini veren Türk Hava Kurumu ve birçok üniversite kulübü bulunmaktadır. Kullanılan malzemelerin ithal ve özel olması nedeniyle maliyeti oldukça yüksektir. Ancak yine de diğer havacılık sporlarıyla karşılaştırıldığında uçmanın en ucuz yolu olduğu rahatlıkla söylenebilir.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Türkiye'de yamaç paraşütçülüğü hızla gelişmektedir. Ve ülkemiz uçuşa çok elverişli noktalara sahip olduğundan bu spora ilgisi olanlar oldukça şanslıdır. Hemen her şehrimiz civarında uçuşa uygun bölgeler bulunabilir. Ayrıca hiç tereddüt etmeden Türkiye’nin ve dünyanın en iyi uçuş noktası sayılabilecek Fethiye Ölüdeniz’e sahip olduğumuzu da gururla belirtelim. Her yıl binlerce pilot Ölüdeniz’e uçuş yapmaya; eğitim almaya, kendini geliştirmeye veya akrobasi alanında yenilikler kazanmak için bu sahayı kullanmaya gelir. Ölüdeniz’de yani Babadağ’da tandem dediğimiz uçuşlar da yerli firmalar tarafından gerçekleştiriliyor. Tandem, pilot ve yolcuyla yapılan uçuşa denir. Tandem uçuşu sırasında paraşütün sevk ve idaresi bu konuda deneyimli bir pilot tarafından yapılır.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

Diğer kişi ise Tandem pilotunun ön tarafında yolcu pozisyonunda uçar. Pilot ve yolcu birbirine ''terazi'' denilen özel bir aparatla bağlıdır. Pilot paraşütün kolonlarını çekerek paraşütün içine hava doldurup uçuşa hazır hale getirir ve yolcu ile pilot birlikte koşarak havalanırlar. Tandem uçuş esnasında yolcu, pilot ile rahatlıkla konuşabilir, fotoğraf ve video çekebilir. Eğitimi almadan, pilot olmadan da yamaç paraşütüyle uçabilir, yolcu olarak uçuş deneyimini tecrübelerinize katabilirsiniz. Ülkemizde Eskişehir’deki İnönü Eğitim Merkezi, Elazığ Hazarbaba Dağı, Bayramören Çankırı Aluç Köyü, Antalya’nın Kemer, Alanya ve Kaş ilçeleri, Aydın’ın Kuşadası ilçesi, Denizli’nin Çökelez ve Honaz Dağları, Tokat’ın Mercimek Tepe, Kabak Tepe, Samandağı ve Niksar’ı, İzmir Bozdağ, Kayseri Ali Dağ, Bursa’nın Orhangazi ve Gürle Dağı, Gölbaşı Ankara, Isparta’nın Davraz ve Eğirdir Dağı, Spil Dağı Manisa, İskenderun, Sakarya, Ordu Boztepe, Tekirdağ Uçmakdere, Kocadağ Samsun, Adana Kabasakal, Mersin Gelincik Tepesi ve İstanbul Ormanlı en temel, uçuşa elverişli alanlarıdır. Şehrimizde ise Takkeli Dağ, Apa Barajı civarı, Loras Dağı, Çumra’nın Seçme Köyü, Beyşehir ve Akşehir’dir. Özellikle Beyşehir ve Akşehir’de bu alanda zaman zaman ciddi organizasyonlar yapılmaktadır.

Özgürlüğün Havadaki Tonu

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Hasan DURUCAN Arşivi