Yılmaz TAŞÇI

Yılmaz TAŞÇI

Eğitimde Öğrenci Başarısı

Eğitimde Öğrenci Başarısı

DİKKAT BİLGİ İNŞASI!!!  Eğitimciler olarak verdiğimiz rahatsızlıktan dolayı memnunuz.

Ders ve sonrasında bazı şikâyetler: Hafif baş ağrısı, oksijen ihtiyacı, mide kazınması, kimi arkadaşlarla uyumsuzluk, sürekli öğrenme hissi, araştırma ve sorgulama, istem dışı düşünce yoğunluğu ve daha fazlası…:)) derken milyonlarca öğrencimiz okullarımızda ilk dönemi yüz yüze verilen eğitimle 21 Ocak 2022 Cuma günü birinci dönem sonu karnelerini alarak tamamlayacaklar.

Karneler okullarda yüz yüze verileceği gibi, dönem sonu notlarına ve öğrencinin bilgilerine dair genel verilere e-Okul üzerinden de ulaşılabilecek olsa da karne heyecanı her zamanki canlılığını sürdürmekte. 15 günlük sömestr tatili, 4 Şubat 2022'de tamamlanacak olup öğrencilerimiz 7 Şubat 2022 Pazartesi günü tekrar okullarına kavuşacaklar.

 Öğrencilerin okul başarıları, sadece kendilerini ve ailelerini değil, bütün bir eğitim camiasını ülkemizi ve geleceğimizi ilgilendiren bir konudur. Öğrencilerimizin karne notlarının sadece onların eğitimdeki başarısını değil, genel olarak okul yönetiminin, öğretmenin, anne ve babalarında çabalarının sonuçlarını ölçtüğünü de bilmek gerekir. 

Bu yazımızda derslerde başarılı olmanın gerçek hayatta da başarılı olunacağı anlamına gelmediğini de belirterek, eğitimde öğrenci başarısına farklı kaynak taramalarından elde ettiğimiz bilgilerden de yararlanarak değinmeye çalışacağız.

Nasiruddin et- Tusi’nin güzel bir tespiti var:

 ‘’Bireysel farklılıklar ve toplumsal ihtiyaçlar açısından çocuğun eğitiminde kabiliyetlerin merkeze alınması ve o doğrultuda eğitime tabi tutulması esastır.’’

Bunun aksi durumunda beklenen başarı hayal olacaktır. Öğrencilerimizin ne öğrendiğinden çok, ne öğrenmediğiyle ilgilenmek hayati anlamda hata yapmamıza yol açabilir. Bu konuda çok dikkatli olmamız gerekiyor.

Eğitime, öğrenci başarısı açısından bakıldığında dikkate alınması gereken en önemli konu, ana okulundan lise son sınıfa kadar bütün sınıf seviyelerinde öğrencilerin eğitim-öğretim etkinliklerinde merkez olarak alınması gerekliliği her zaman dile getirilmiştir.

Bir başka deyişle "Öğrenci Merkezli Eğitim"; öğrencilerin ilgilerini, isteklerini, becerilerini ve ihtiyaçlarını dikkate alacak biçimde öğretim yaşantılarının düzenlenmesi gerçeğidir.

Öğrenci merkezli eğitime göre öğretim yaşantıları planlandığında, öğrenciler arasındaki öğrenme hızı ve türlerindeki farklılıklar da dikkate alınır.  O halde; ‘’Başarılı öğrenci kimdir’’ sorusunu nasıl cevaplayacağız?

Başarılı bir öğrenci; bilgiyi ezberlemekten çok bilgiye ulaşabilen, bilgiyi kullanabilen, üretken, kişilikli, evrensel ve kültürel değerleri kazanma yolunda gelişim gösterebilen öğrencidir. Ayrıca, başarılı öğrenci, daha sonraki gelişimi için gerekli olan becerilerin farkında olan ve buna süreklilik kazandırabilen öğrencidir.

Hedeflenen başarılı öğrenci profili, öğrencilerin kazanması gerekli olan beceriler esas alınarak konunun uzmanlarınca aşağıda belirtilmekle birlikte bunlarla sınırlı değildir.

Başarılı Öğrenci: Çevresi ile etkili iletişim kurabilen, bilimsel, akılcı ve mantıklı düşünme becerisine sahip, problem çözme becerisi kazanmış, yaşam boyu sürdürebileceği bir beceri olarak öğrenmeyi davranış haline getirebilen ve kendi öğrenmesi için çaba harcayabilen, öğretim programlarında belirtilen hedeflere ulaşan, toplumların ve bireylerin küresel bir bütünlük içinde birbirlerine yardımcı olmaları gerekliliğini kavramış, evrensel, kültürel ve ailevi değerlerin bilincinde bir insan olarak insanlık değerlerine sahip çıkan, teknolojinin insanlığa hizmet veren bir araç olduğu bilincine sahip olan, dijitalin nesnesi değil öznesi olabilen şahsiyetlerdir.

Başarılı öğrencinin sahip olması gerekli kişilik özellikleri aşağıda belirtilmekle birlikte bunlarla da sınırlı değildir.

Başarılı Öğrenci:  Kendi kendisini yönetebilen, mantıklı düşünen, yaratıcı düşünceye sahip, zamanı verimli olarak kullanabilen, araştırmacı, özgür düşünceye sahip, sorgulayıcı, estetik duygusuna sahip ve yaşamında estetiğe özen gösteren, gelişim için risk alabilen, amaçlara ulaşmada gereken çabayı gösterebilen, duygusal olarak dengeli, başkalarında ilgi uyandırma ve güdüleme becerisine sahip fertlerdir.

Başarılı öğrenci aşağıda belirtilen kişisel değerlere sahip olmakla birlikte bunlarla sınırlı değildir.

Başarılı Öğrenci: Kendisine değer veren, başkalarına değer veren, okulu ve öğrenmeyi önemseyen, moral ve ahlaki değerlere sahip çıkan, sanata ve insanlığa sahip çıkan kişilerdir.

Öğrencilerimizin, Millî Eğitimin Temel Amaçlan doğrultusunda öğretim programlarında belirtilen hedeflere ulaşmaları, kendi toplumuna yabancılaşmadan,  kişilik özelliklerini ve değerlerini kazanmaları için okullarımızda planlı gelişim anlayışının benimsenmesi ve paydaşların üzerlerine düşen görevleri yerine getirmesi de büyük önem arz etmektedir.

İyi bir eğitim öğretimin temelinde planlama ve disiplinli uygulama yer almaktadır.

Her öğrencinin öğrenmek için belli donanımlara sahip olduğunu, ancak öğrenme hızlarının birbirinden farklı olabileceğini kabul etmeliyiz.

Öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerin tespiti halinde öğretmenlerin okullarında rehberlik servisiyle ve ilgili branş öğretmenleriyle işbirliğinde bulunarak ortak tavır sergilenerek gerekli önlemlerin alınması da oldukça önemli bir konudur.

Öğrencilerin ulaşamadıkları başarılarda ya da düşük karne başarısının arka planında neler olabilir?

-Yetersiz öğrenme stratejileri, Sınıf içerisinde derse karşı ilgisizlik.

-Okula düzenli olarak devam etmemek.

-Özel makro –beceri problemleri.

-Bazı konularda zorluk çekme.

-Edinilen bilgileri günlük yaşama taşıyamamak.

-Hatalı öğrenme teknikleri.                               

- Hedeflerin öğrenciye uygun olmaması.

-Materyal ve etkinliklerin öğrenciye uygun olmaması.

-Uygun öğrenme düzeninin olmaması.

-Öğrencilerin kişisel sorunları.

-Öğrenci farklılıklarının dikkate alınmaması.

-Sınıf ortamının öğrenmeyi destekleyici bir hava içinde olmaması.(Numan 1991-144,145)

Eğitimcilerin asli görevlerinden birisi de öğrencilerin öğrenme becerilerini geliştirme yollarını öğretebilmektir.

Onlara; bir amaç belirlemeyi, zamanı akıllıca kullanmayı, yoğunlaşmayı, kendini öğrenmeye vermeyi, öğrenme tarzlarını değerlendirmeyi, önceliklerini belirleyebilmelerini, olumlu düşünebilmelerini, stratejilerini belirleyebilme becerilerini, hayalperest değil, hayallerini geniş tutabilecek anlayışlar kazandırmalıyız.

Öğretmenlerimizin öğrenci başarısını onlarla birlikte değerlendirmesi önemli ve uzmanlık gerektiren bir konudur. Bu konuda öğrencilerimize merak uyandıracak aşağıdaki bazı sorular yöneltilebilir.

Sevgili Öğrencilerimiz;

Neredeyim? Nereye gitmek istiyorum? Gitmek istediğim yere nasıl ulaşabilirim?

Başarımı nasıl izler ve değerlendiririm? Sorularına cevap arıyor musunuz?

Sevgili Öğrenciler; her bir dersinizle ilgili olarak:

Öğrendim kartı hazırlamayı, sonuç cümlesi yazmayı, kavram tablosu oluşturmayı, günlük yazmayı, yaptığınız çalışmaları bir ürün dosyasında toplamayı hiç düşündünüz mü?

Öğretmenlerimize de beğendiğim bir öneriyi sunmak isterim.

Saygıdeğer Öğretmenlerimiz;

Öğrenme herkes için özgün bir süreçtir.

İnsanlar ancak ihtiyaç ve buna bağlı ilgi duyduklarını öğrenebilirler.

 Bunun için:

Öğretmeye çalışmayın.

Meraklarını ve bu yolla ilgi alanlarını genişletin.

Öğrencilerin kendi öğrenme stillerini keşfetmelerine yardımcı olun.

Öğrencilerin eğitsel ihtiyaçlarını keşfetmelerine yardımcı olun.

Ve lütfen hiçbir şeyi onlar adına yapmayın.

Bakın!  

Ne kadar kolay öğrenecekler.

Ziya Gökalp’in güzel bir sözüyle yazımızı noktalayalım.

‘’Düşünmek ve söylemek kolay, fakat yaşamak, hele başarı ile sonuçlandırmak çok zordur’’

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yılmaz TAŞÇI Arşivi