2022 YKS Sonuçlarında sayısal veriler açıklandı. Sırada tercih maratonu var…
2022 YKS Sonuçlarında sayısal veriler açıklandı. Sırada tercih maratonu var…
İnsan kaderiyle sıklıkla, seçmekten kaçındığı yolda karşılaşır.
- Jean de La Fontaine
2022 YILI YKS VERİLERİ | TYT | AYT | YDT
|
Sınava Başvuran Aday Sayısı | 3.234.318 | 2.056.466 | 168.418
|
Sınava Giren Aday Sayısı | 3.008.287 | 1.852.678 | 132.485
|
Sınava Girmeyen Aday Sayısı | 226.031 | 203.788 | 35.933
|
Sınavı Geçersiz Aday Sayısı | 258 | 43 | 6
|
Sınava başvurup da girmeyen 226.031 adayın varlığı da oldukça dikkat çekici.
Sınava yönelik bazı detaylar:
TYT'de 1, AYT sözelde 1, eşit ağırlıkta 1, sayısalda 1, YDT'de 5 birinci çıktı.
Ortaöğretim Başarı Puanı'nın sınav puanına eklenmesiyle elde edilen puanlara göre,
TYT'de 65, AYT sayısalda 158, AYT sözelde 1, AYT eşit ağırlıkta 5 ve dilde 30 aday, 550 ve üzerinde puan aldı.
TYT'ye giren kadın ve erkek aday sayısının hemen hemen aynı iken AYT'ye giren adayların yüzde 53'ünün kadın, yüzde 47 sinin erkek olduğu, YDT'ye katılan adayların ise yüzde 60'ının kadın, yüzde 40'nın erkek olduğu dile getirildi.
Yayımlanan veriler ele alındığında adayların cinsiyetlerine göre doğru cevap sayılarında da farklılıklar görülüyor.
Buna göre TYT’deki Türkçe ve sosyal bilimler alt testlerinde kadın adayların doğru cevap sayısının ortalamaları erkek adaylara göre daha yüksek.
Fen bilimleri alt testinde kadın ve erkek adayların ortalamaları eşit, matematik testinde ise erkek adaylar daha yüksek doğru cevap sayısı ortalamasına sahip.
AYT'deki 11 alt testten 7'sinde erkek adayların ortalaması, 4'ünde ise kadın adayların ortalaması daha yüksek.
YDT'de ise Almanca, Fransızca ve Rusça dillerinde kadın adayların, Arapça ve İngilizce'de erkek adayların ortalamasının daha yüksek olduğu belirlendi.
“Başarısızlık diye bir şey yoktur, sadece sonuçlar vardır.”
2022 YKS verileri incelendiğinde Sonuçlar ne kadar beklentilerin dışında kalsa da, doğru okumalar yaparak sorunlara doğru önlemler almak zorundayız.
Önemli olan başarıya ulaşmayı istemek ve gerekenleri yapmaktır. Sonuçları doğru okumadan, ulaşılamayan başarıyı varmış gibi göstermek ne kurumlara ne de bu ülkeye yarar sağlar.
Kendimize karşı insaflı olabilmemiz için zaman içindeki gelişmemizi de görmemiz lazım.
Son 5 yıla ait sayısal verileri ele aldığımızda hiçbir dersten %50 başarıyı yakalayamadığımız görülüyor.
Gelişim adına;
DURUM BELİRLEME → TEŞHİS → PLANLAMA → UYGULAMA → SONUÇLARA GÖRE YENİDEN DURUM BELİRLEME çalışmalarına yönelik olarak YKS’de son 5 yıla ait sayısal veriler, eğitimciler tarafından incelenmesi için aşağıda tablo halinde belirtilmiştir.
TYT TÜM ADAYLAR | SORU SAYISI | 2018 NET ORTALAMA TÜM ADAYLAR | 2019 NET ORTALAMA TÜM ADAYLAR | 2020 NET ORTALAMA TÜM ADAYLAR | 2021 NET ORTALAMA TÜM ADAYLAR | 2022 NET ORTALAMA TÜM ADAYLAR |
TEMELMATEMATİK | 40 | 5,642 | 5,672 | 5,556 | 5,11 | 6,93 |
TÜRKÇE | 40 | 16,17 | 14,673 | 14,288 | 18,40 | 17,77 |
SOSYAL | 20 | 6,003 | 6,687 | 7,788 | 8,34 | 7,99 |
FEN | 20 | 2,828 | 2,243 | 2,668 | 3,21 | 3,23 |
TYT TÜM ADAYLAR % | SORU SAYISI | 2018NET % BAŞARI TÜM ADAYLAR | 2019NET % BAŞARI TÜM ADAYLAR | 2020NET % BAŞARI TÜM ADAYLAR | 2021 NET % BAŞARI TÜM ADAYLAR | 2022 NET % BAŞARI TÜM ADAYLAR |
TEMELMATEMATİK | 40 | %14,10 | %14,18 | %13,89 | %12,77 | %17,32 |
TÜRKÇE | 40 | %40,44 | %36,68 | %35,72 | %46 | %44,42 |
SOSYAL | 20 | %30,01 | %33,43 | %38,94 | %41,7 | % 39,95 |
FEN | 20 | %14,14 | %11,21 | %13,34 | %16,05 | %16,15 |
AYT TÜM ADAYLAR | SORU SAYISI | 2018 NET ORTALAMA | 2019 NET ORTALAMA | 2020 NET ORTALAMA | 2021 NET ORTALAMA | 2022 NET ORTALAMA |
MATEMATİK | 40 | 3,923 | 4,775 | 7,584 | 5,29 | 7,24 |
FİZİK | 14 | 0,467 | 1,034 | 1,082 | 1,46 | 2,02 |
KİMYA | 13 | 1,109 | 0,963 | 1,416 | 1,89 | 1,59 |
BİYOLOJİ | 13 | 1,669 | 1,298 | 1,309 | 2,4 | 2,05 |
T.DİLİ EDB. | 24 | 4,743 | 4,985 | 4,799 | 6,44 | 6,63 |
COĞRAFYA1 | 6 | 2,271 | 2,184 | 1,576 | 2,3 | 2,90 |
COĞRAFYA 2 | 11 | 2,856 | 2,397 | 2,732 | 2,98 | 3,66 |
TARİH 1 | 10 | 1,617 | 2,035 | 1,436 | 1,94 | 2,64 |
TARİH 2 | 11 | 1,465 | 1,982 | 1,489 | 1,26 | 1,95 |
DİN KÜLTÜRÜ | 6 | 2,098 | 1,070 | 0,652 | 1,60 | 1,43 |
FELSEFE | 12 | 2,017 | 2,477 | 2,298 | 2,02 | 2,12 |
İNGİLİZCE | 80 | 24,824 | 29,755 | 31,467 | 39,05 | 39,11 |
AYT TÜM ADAYLAR % | SORU SAYISI | 2018 NET % BAŞARI | 2019NET % BAŞARI | 2020NET % BAŞARI | 2021NET % BAŞARI | 2022NET % BAŞARI |
MATEMATİK | 40 | %9,80 | %11,94 | %18,96 | %13,23 | %18,10 |
FİZİK | 14 | %3,33 | %7,39 | %7,72 | %10,42 | %14,42 |
KİMYA | 13 | %8,53 | %7,41 | %10,89 | %14,53 | %12,23 |
BİYOLOJİ | 13 | %12,83 | %9,98 | %10,06 | %18,46 | %15,76 |
T.DİLİ EDB. | 24 | %19,76 | %20,77 | %19,99 | %26,83 | %27,62 |
COĞRAFYA1 | 6 | %37,85 | %36,4 | %26,26 | %38,33 | %48,33 |
COĞRAFYA 2 | 11 | %25,96 | %21,79 | %24,83 | %27,09 | %33,27 |
TARİH 1 | 10 | %16,17 | %20,35 | %14,36 | %19,4 | %26,40 |
TARİH 2 | 11 | %13,31 | %18,01 | %13,53 | %11,45 | %17,72 |
DİN KÜLTÜRÜ | 6 | %34,96 | %17,83 | %10,86 | %26,66 | %23,83 |
FELSEFE | 12 | %16,80 | %20,64 | %19,15 | %16,83 | %17,66 |
İNGİLİZCE | 80 | %31,03 | %37,19 | %39,33 | %48,81 | %48,88 |
Bu Sayısal ifadeler bizlere çok şey anlatıyor/anlatmalı.
Suçlu aramadan, taraf olmadan, eleştirileri doğru algılayarak eğitim biliminin yol göstericiliğinde dünyadaki başarılı örnekleri de yorumlayarak ve ülkedeki mevcut bilgi birikimlerimizden yararlanarak ülkemizin geleceği adına sorumluluk bilinciyle çalışmalıyız.
Toplum olarak hem gerçekleri söylemekten çekinmemeliyiz hem de üzerimize düşen görevi yapmalıyız.
Herkese en iyi eğitimi vermek zorundayız. Kaybedecek hiçbir çocuğumuz yok. Her çocuğun başarılı olacağı bir alan muhakkak vardır. Bulunmalı.
Burada önemli olan doğru tespitler yapmak ve gelecek adına doğru eğitim politikaları belirlemek ve uygulamaları yapmaktır.
Tercihlerde Öğrencilerimiz Nelere Dikkat Edilmelidir?
Öncelikle sonuçlar ne olursa olsun, tüm öğrencilerimiz bu ülke için bir değer olduğunu bilmelidirler. Sınavların bir son değil yeni bir başlangıç olduğunu akıllarından çıkarmasınlar. Her yıl olduğu gibi tüm sınavlarda üzülenler de var, sevinenler de…
Bu yıl başarı sıralaması adayların beklediği şekilde gerçekleşmedi.
Sınavın zorluk ve kolaylık değişkenliğindeki farklılıklar, bazı derslerde soruların önceki yıllara göre zorluk düzeylerinin farklı olması,
TYT Sınav süresinin uzatılması, orta öğretim başarı puanlarının farklılığı, barajın kaldırılmasıyla sınava giren sayısındaki artışla standart sapmaya göre yaşanan artışlarla, önceki yıllara göre puan aralıklarına göre yığılmalarda yaklaşık 8-10 kat artış göstermektedir.
Sınavda 100 ve üstü puan alanların sayısı 2 milyon 911 bin 511 olarak, 200 ve üstü puan alanların sayısı 1 milyon 711 bin 44 olarak, 300 ve üstü puan alanların sayısı 405,646 olarak, 400 ve üstü puan alanların sayısı ise 73 bin 44 olarak, 500 Puan alanların sayısı 1 kişi olarak hesaplandı.
Bu durum tercih aralığının geniş tutulması gerektiğini, puana göre değil ÖSYM sayfasında geçmiş yılların verileri de incelenerek başarı sıralamalarına göre, puanlarda düşebildikleri kadar tercih yapmalarını gerekli kılmaktadır.
Üniversite bir dönüm noktasıdır. Üniversite tercihlerinde çok dikkatli olmalıyız.
Yayınlanacak Tercih Kılavuzları çok dikkatli incelenmelidir.
Sırf birileri mutlu olsun ya da 'kazanamamış' demesinler diye kesinlikle puanımızın yettiği üniversiteyi tercih etmemeliyiz.
İçinde yaşadığımız süreç ve gelecekle ilgili birçok mesleğin hayatımızdan çıkacağını ya da önem sırasını kaybedeceğini de aklımızdan çıkarmayalım.
En çok istediğimiz üniversiteden başlayarak listemizi düzenlemeli, pişman olacağımız bir yeri yazmamalıyız.
Öncelikle Kendimizi Tanıyalım. Öncelik sıramızı belirledikten sonra alternatif seçeneklerimiz olup olmadığını sorgulayalım.
Alanları ve Meslekleri Tanımaya çalışalım, bu konuda rehber öğretmenlerden ve uzmanlardan destek alalım.
Bu meslek bana uygun mu diye düşünelim. Üniversite Sınavında başarılı olmak seçeceğiniz meslek te ve hayatta başarılı olacağınızın garantisi değildir.
Her bir öğrencimiz bu ülkenin kaderini belirleyecek ve yön verecek bireyler olduklarını hiçbir zaman unutmasınlar.
Doğru meslek seçimi gerçekten zordur. Hayatımızın geri kalanını severek yapacağımız doğru mesleği seçmek zorundayız.
Gençlerimizin seçecekleri, mutlu olacakları ve sorumluluklarını yerine getirecekleri iyi bir üniversite sadece kendileri için değil, bu ülke içinde büyük önem arz ediyor.
Adayların 27 Temmuz-5 Ağustos'ta yapacakları 2022-YKS tercihlerinin şimdiden hayırlı olmasını dileriz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.