Yılmaz TAŞÇI

Yılmaz TAŞÇI

Eğitim keyif alındığı ve sevildiği ölçüde başarılıdır

Eğitim keyif alındığı ve sevildiği ölçüde başarılıdır

Öğrencilerin Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumlarını Etkileyen Faktörler

Öğrencilerin Kendi Çalışma Yaklaşımları (Derin/Yüzeysel), Ödevler , Performans ve Proje Çalışmaları, Çalışma Ortamı, Okuldaki Çalışmalar, Öğretmen Öğrenci İlişkisi (Birleştirici Tip Öğretmenler/Hükmedici Tip Öğretmenler)…

Öğrencilerin Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumlarını İyileştirme Konusunda Öneriler

Öğrenme kavramı günümüzde en çok konuşulan konular arsında yer almaktadır. Farklı dönemlerde kişilerin nasıl öğrenecekleri konusunda değişik düşünceler ortaya atılmıştır. Belli bir dönem insanlara:

Her şeyi öğretelim düşüncesi hâkimdi. Ancak gelişmelere bağlı olarak bilginin hızlı artışı insanların bu düşünceyi bırakmalarına sebep oldu.

Daha sonra anlamlı ve gerekli olan bilgileri öğretelim düşüncesi geçerlilik kazandı. Ancak bunun modası da uzun sürmedi çünkü kimine göre anlamlı ve gerekli olan bilgiler kimilerine göre anlamsız ve gereksiz olabilmekteydi.

1980 yılından itibaren eğitimciler, Bilim çağında cahil insanların okuma yazmayı bilmeyenler değil, öğrenmeyi öğrenemeyenlerin olacağını keşfettiler.

Halen günümüzde Öğretme yerine Öğrenmeyi öğrenme çalışmalarının faydalı olacağı düşünülmektedir.

Maalesef öğrencilerimizin bu konuda istendik davranışlar sergileyemedikleri çalışmalarında bazı sorunların varlığı söz konusudur. 

Peki, bu konuda neler yapılabilir?

1-Öğretmenler, veliler ve öğrenciler el ele vermelidirler.

2-Kurumlarda konuyla ilgili Rehberlik faaliyetlerine önem verilmeli, anketler uygulanmalı ve değerlendirilmeli.

3-Özellikle kuruma ilk defa giren öğrencinin çalışma alışkanlık ve tutumları değişik araçlarla ölçülmeli ve durumları kendileriyle görüşülmelidir.

4-Kurumların programlarında yer alan tüm etkinlikler; ödev vermeden sınavlara kadar öğrenci için anlamlı hale gelmeli, öğrenci o etkinliğe katılmasının kendisi için ne anlama geldiğini bilmelidir.

5-Öğretmenler ders saati içinde ve dışında birleştirici rol oynamaya özen göstermelidir. Yalnızca anlattığı konuyla değil tüm davranışları ve tutumlarıyla öğrenciyi etkilediğini bilen bir öğretmenin hükmedici ve baskıcı davranışlardan kaçınması gerekir. Bu tür davranışlarla öğrencileri kendinden ve desten soğutacağından, iyimser yaklaşımla öğrencileri ders çalışmaya teşvik etmelidir.

6-Kurumdaki tüm imkânlar, kütüphane, bilgisayar, akıllı tahtalar vb. öğrencilerin yararlarına sunulmalı ve öğrencilere bunlardan en iyi şekilde yararlanma yolları öğretilmelidir.

7-Ders çizelgeleri öğrencileri dersten arta kalan zamanlarını ders çalışmakla geçirebilecekleri şekilde düzenlenmelidir. Kurum kütüphanesi ve Laboratuvarları ders çıkışlarında ve hafta sonlarında açık tutulmalıdır. 

8-Öğrencilerin velileriyle sağlıklı düzenli iletişim içinde olunmalıdır. Çocukların başarı durumları ve çalışma alışkanlıkları konusunda bilgilendirilmeli ve gerektiğinde çocuklarına nasıl yardımcı olabilecekleri konusunda rehberlikte bulunulmalıdır. Okulun sunduğu dijital takip programlarını velilerin düzenli kullanmaları ve öğrencilerinin takibi sağlanmalıdır.

9-Kurumlarda etkili çalışma yöntemleri yâda benzeri konularda konferanslar, açık oturumlar düzenlenmelidir. Hatta kurumların programlarına bu konuda seçimlik dersler konulmalıdır.

10-Etkin ve verimli çalışma konusunda el kitapları hazırlanmalı ve sunulmalıdır.

11-Öğrenme stilleri, Başarısızlık nedenleri, Problem tarama testleri, Bur don Dikkat Testi, Aile Envanteri, Sınav Kaygı Ölçeği, Mesleki Eğilim Belirleme Testleri uygulanmalı öğrenci yakinen tanınmaya çalışılmalı.

12-Öğrencilerin Performans, proje, kulüp, sosyal sorumluluk vb. çalışmaları sosyal medyada yer alacak şekilde planlanmalı.

13-Öğrencilerin gündemi yakından takip etmeleri için eğitim içerikli dergiler, kitaplar, makaleler okumaları ve seslendirmeleri için özendirici çalışmalar yapılmalı.

14-Değerler Eğitimi içerikli örtük/açık programlara ağırlık verilmeli.

15-Her öğrencinin başarılı olacağı bir alan mutlaka vardır’’ düşüncesinden hareketle öğrencilerin duygu, düşünce, değer, davranış yönünden gelişecekleri, bilişsel, duyuşsal, psikomotor beceriler içeren çalışmalara aktif katılımlarını sağlayacak kulüp vb. çalışmalar yapılmalıdır.

Öğrencilerin iyi çalışma alışkanlıkları kazanmaları büyük ölçüde kendi ellerindedir.

Bunun için öğrencilerin yapabilecekleri en iyi şey önce kendi alışkanlık ve tutumlarının farkında olmak, sonra olumsuz nitelikteki alışkanlıklarını olumluya çevirmektir.

Öğrencilerin özellikle kazanmaları gereken alışkanlıklardan bazıları şunlardır:

-Öğrenme sorumluluğunu almak. Sağlığına, beslenme ve uyku düzenine dikkat etmek.

-Gelişime ve yeniliğe açık olmak.

-Kendisi ve çevresiyle barışık olmak.

-Düzenli kitap okumak. Manevi gelişimini ihmal etmemek.

-Dijital çağın nesnesi değil öznesi olması gerektiğini bilmek.

- Sosyal Medya Ahlakını ve dijital okuryazarlık becerilerini geliştirmek.

- Dijital ve sosyal medya ortamlarında vaktini verimli kullanmak.

-Günü gününe ders çalışma alışkanlığı kazanmak. Planlı hareket etmek.

-Boş vakitlerinin bir kısmını okulda/kütüphanede ders çalışarak geçirmek.

-Ders çalıştığı ortamda ilgi dağıtacak eşyalar bulundurmamaya özen göstermek.

-Sinemaya gitme, spor yapma gibi etkinliklerini ders sonuna bırakma, sınav dönemlerinde bu aktivitelerini ara verme.

-Sınıfta çalışkan olarak bilinen öğrencilerin olumlu davranışlarını örnek alma.

-Anne, baba, arkadaş vb. ilişkilerinin dersini etkilememesine dikkat etme.

-Verilen her ödevi (performans, proje, günlük vb.) konusu ilginç olsun yâda olmasın titiz bir çalışmayla zamanında teslim etmeli.

-Çok zorunlu değilse dersleri yalnız çalışmalı.

-Sınavlarda verdiği cevapları kontrol etmeli ve zaman ayırmalı.

-Öğretmenin anlattığını daha iyi anlamak için derse hazır gelmeli, önemli yerleri not almalı.

-Kitaptan ders çalışırken ezber yerine anlamaya çalışmalı.

-Güçlük çektiği konularda öğretmeninden, ailesinden görüşmekten çekinmemeli. Okulun kendine sunduğu bireysel etüt/soru çözüm vakitlerinden etkin şekilde yararlanmalı.

-İSOAT tekniğini kullanmalı. (İzle, Sor, Oku, Anlat, Tekrar et)

- Hedefine ulaşmak konusunda ve başarı adına zihninde oluşturduğu kriterlere kavuşmak için; geri adım atmamak, vazgeçmemek, şartları suçlamamak, kendini suçlamamak, suçu başkalarına atmamak ve kahretmemek. 

-Yöntemleri gözden geçirmek, istediği ve hedeflerinin makul ve ulaşılabilir olup olmadığına bakmak, çevre ve sosyal etkileri değerlendirmek için bir çaba göstermek.

- Her şeyi sonuna kadar düşünüp, eski alışkanlıklarına yeni fikirlerle karşı koymak, bilgi toplamak, kendini geliştirecek ve fayda verecek her şeyle ilgilenmek beceri ve azmine sahip olup, herkesin gittiği yoldan gitmek yerine farklı yollar denemenin önemini bilerek hareket etmeli/çalışılmalı.

-Celaleddin Rumi’nin ifadesiyle hayatta başarılı olmak için unutmayacağın üç şey lazımdır:

“-Dikkat –İntizam ve Çalışmak”

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yılmaz TAŞÇI Arşivi