Mustafa AYCAN

Mustafa AYCAN

Engellinin yol arkadaşı

Engellinin yol arkadaşı

Sevgili dostlar; bu hafta size yollardaki engelli dostu OPET’ten bahsedeceğim. Ancak bu bir marka reklamı değildir. Adı geçen firma ülkemizde engellilerin yol arkadaşı olan dünya çapında hijyenin, temizliğin kriterlerini belirleyen bir kuruluştur.

Firmanın başlattığı “Temiz Tuvalet Kampanyası” ise 21 yıldır aralıksız devam etmekte, tuvalet temizliği ve hijyenini Türkiye geneline yaymayı amaçlamaktadır. Bu proje, temiz ve sağlıklı bir toplum oluşturma mücadelesidir.

2000 yılından bu yana sürdüren ve Türkiye’de yapılan en uzun soluklu toplumsal projelerden biri olan Temiz Tuvalet Kampanyası, Türkiye’nin önemli bir sorununu hedef almaktadır. “Temiz Tuvalet Kampanyası” Türkiye’nin gündemine “tuvalet temizliği ve hijyen” konularını getirerek, ülkede bu konuda bir bilinç oluşmasına katkıda bulunmak amacıyla gerçekleştirilmektedir. Önce kendi istasyonlarından işe başlayan kuruluş; zamanla projeyi, tüm yurda yaymış ve istasyonlarında, sadece standart kurumsal görüntü ve hizmet kalitesi ile değil, temizlik ve hijyene verdiği önemle de farklılığını vurgulayarak, bunu kalıcı hale getirmeyi başarmıştır.  

2000 yılında önce kendi istasyonlarından başlayarak Türkiye’de tuvalet temizliği ve hijyeni yaygınlaştırmak amacıyla, “Temiz Tuvalet Kampanyası”nı uygulamaya alan firma, projeyi tüm yurda yayarak bunu kalıcı hale getirmeyi başardı. Firma tarafından, istasyonlardaki personele eğitimler verilirken, istasyonların tuvaletleri hijyenik bir ortama kavuşturulmuştur. Engelli vatandaşların sorunları düşünülerek akaryakıt istasyonlarına engelli tuvaleti şartı ve standardı getirilmiştir. Bebeklerin tuvaletlerden mikrop kapmamaları için istasyonlara bebek bezi değişim üniteleri yapılmıştır.

Temiz Tuvalet Kampanyası’nın temel amacı tuvalet temizliğinin insan hayatındaki önemine ilişkin farkındalık yaratmak ve hijyen bilincini yaygınlaştırmaktır. Bu nedenle sadece istasyonlarda değil aynı zamanda tüm Türkiye’deki kamu kuruluşlarında, hastanelerde, okullarda ve talep gelen tüm kuruluşlarda eğitimler verilmektedir. Eğitim, denetim ekibi ve sosyal sorumluluk projelerinin fikir lideri Yönetim Kurulu Kurucu Üyesi Nurten Öztürk, 21 yıldan bu yana Türkiye’nin her yerini dolaşmış ve 10 milyonu aşkın kişiye ulaşmıştır. Öte yandan çocuk ve yetişkinlerin ilgi ve beğeni ile izlediği, eğitim içerikli çizgi filmler ve reklam filmleri hazırlanarak televizyonlarda yayınlanması sağlanmıştır, konu ile ilgili broşürler ve eğitim CD’leri dağıtılmıştır.

2009 yılı sonunda gündemdeki Domuz Gribi nedeniyle “Sevmek Korumaktır” projesine dönüşmüştür. Tüm istasyonlarda ve eğitim verilen okullarda mikropların 90 gün boyunca üreme ve bulaşmasını engelleyen Bioshield dezenfeksiyon uygulaması ile koruma altına alınmıştır. Muhtelif iletişim mecralarıyla virüs transferini kolaylaştıran öpüşme, tokalaşma ve sarılma gibi toplumsal alışkanlıklarımızın yarattığı tehlikeye dikkat çekilerek, salgın hastalıklar ve hijyen hususunda gündem yaratılması amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak ‘Öpüşmeye, tokalaşmaya mola’ yazılı bileklikler, rozetler, afiş ve posterler üretilmiştir.

Bugüne kadar Türkiye’nin dört bir yanında verilen eğitimlerle 10 milyonu aşkın kişiye ulaşan “Temiz Tuvalet Kampanyası” çeşitli kurum ve kuruluşlardan işbirliği çağrıları almaktadır.

Her geçen gün çapı genişleyen Temiz Tuvalet Kampanyası’ndaki tüm deneyimler TCDD’ye de aktarıldı. 2010 yılında proje, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarına ait gar, istasyon ve trenlere de uyarlanarak “Temizlik Rayında” adı ile uygulanmıştır. Bu proje ile TCDD’ye ait bölgelerde görevli tüm TCDD personeline eğitim verilmiş, gar, istasyon ve trenlerdeki tuvaletler ile istasyon ve garların çevresi OPET’in rehberliğinde temiz ve hijyenik hale getirilmiştir.

Bilinçli toplum ve bilinçli hizmet anlayışı ile Temiz Tuvalet Kampanyası’nı tüm Türkiye’ye yaygınlaştırılırken, Milli Eğitim Bakanlığı ve Kültür Bakanlığı ile işbirliği yaparak, okullarda öğrenci ve öğretmenlere eğitimler verilmektedir. Eğitim ekipleri, temizlik ve hijyen bilincini ilmek ilmek tüm Türkiye’ye yaymaya devam etmektedir.

PROJE YURTDIŞINDAN DA DAVET ALIYOR

2012 yılında proje yurtdışına açılarak aynı zamanda Türkiye’nin sınırlar ötesinde de tanıtımına katkı sağlamıştır. İlk olarak, Mayıs 2012’de Suudi Arabistan’dan alınan davetle Mekke, Medine, Cidde ve Riyad olmak üzere 4 şehirde 4800 öğretmen ve öğrenciye eğitim verdi. Temiz Tuvalet Kampanyası’nın yurtdışındaki 2’nci durağı ise 23 Nisan 2013 tarihinde Makedonya oldu. Balkanlar’daki en eski Türk Okullarından biri olan ve 1884’ten bu yana Türkçe eğitim veren Tefeyyüz İlköğretim Okulu’nda 750 öğrenci ve 60 öğretmenin katılımıyla Temiz Tuvalet ve hijyen eğitimi gerçekleştirilmiştir.

TSE STANDARTLARINI BELİRLEDİ

Proje kapsamındaki diğer önemli bir gelişme OPET ve TSE’nin işbirliği ile halka açık tuvaletler için belirlenen yeni standartların, İçişleri Bakanlığı’nın başlattığı uygulamayla işyeri ve restoran tuvaletleri de dahil olmak üzere tüm tuvaletlerde zorunlu kılınmasıdır. Sonsuz teşekkürler.

Kalın sağlıcakla.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum
Mustafa AYCAN Arşivi